Boeing i Uzbekistan Airways ogłosiły wczoraj (22 września) największe zamówienie w historii linii. Narodowy przewoźnik Uzbekistanu zamówił 14 samolotów B787-9, z opcją na osiem kolejnych odrzutowców tego typu. Jak podkreśla amerykański producent, zakup pozwoli zmodernizować flotę szerokokadłubowych Dreamlinerów, jednocześnie zapewniając prawie 35 tys. miejsc pracy w Stanach Zjednoczonych.
Prezydent Republiki Uzbekistanu Shavkat Mirziyoyev dołączył do liderów Boeinga i Uzbekistan Airways, aby uczcić to zamówienie podczas posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego ONZ. Boeing i Ministerstwo Transportu Uzbekistanu podpisały również porozumienie o współpracy w celu zbadania możliwości dalszego rozwoju lotniczego ekosystemu w Uzbekistanie.
- Rodzina samolotów Boeing 787 Dreamliner okazała się fundamentem naszych operacji długodystansowych. Dzięki tej nowej umowie jeszcze bardziej wzmacniamy pozycję naszej linii i naszego kraju jako wiodącego centrum lotniczego w Azji Środkowej, zapewniając jednocześnie naszym pasażerom lepszą łączność globalną. Ten krok potwierdza nasze ambicje i strategiczne zaangażowanie w zrównoważony rozwój – powiedział Shukhrat Khudaikulov, prezes Uzbekistan Airways.
Uzbekistan Airways, pierwszy użytkownik B787 w Azji Środkowej, wykorzystuje swoją flotę samolotów 787-8 do łączenia rynków w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych, w tym do obsługi bezpośrednich lotów do Nowego Jorku. Dzięki zwiększonej pojemności i zasięgowi B787-9 umożliwi ozbeckiemu przewoźnikowi rozszerzenie międzynarodowych tras do Stanów Zjednoczonych i innych miast na świecie w miarę wzrostu popytu na podróże międzynarodowe.
- Cenimy sobie naszą prawie 30-letnią współpracę z Uzbekistan Airways i będziemy nadal wspierać ich strategię rozwoju, ponieważ łączą oni region i świat. Dzięki oszczędności paliwa i elastyczności operacyjnej B787-9 Dreamliner pomoże Uzbekistan Airways rozszerzyć działalność na nowe rynki, łącząc więcej podróżnych z ich bogatą kulturą – powiedział Brad McMullen, starszy wiceprezes Boeinga ds. sprzedaży komercyjnej i marketingu.
Dreamliner dziewiątkaB787-9 to Dreamliner, którego wydłużono o ponad 6 metrów w porównaniu do 787-8. Średni model rodziny B787 zabiera ponad 40 pasażerów więcej (w typowej konfiguracji dwóch klas) niż mniejszy 787-8, a także więcej ładunku cargo oraz posiada większy zasięg o ponad 550 km (15 700 km). Boeing zebrał zamówienia na
2 206 samolotów B787, w tym na 1 381 maszyn w wersji 787-9.
Flota liniiObecnie flota Uzbekistan Airways, wraz z Silkavia, Uzbekistan Express oraz Uzbekistan Cargo, składa się z 54 samolotów:
czterech LET L410 Turbolet, pięciu ATR-ów 72-600, 11 airbusów A320 (w tym dwa dla VIP),
10 A320neo, pięciu A321neo LR, siedmiu boeingów B767-300ER (w tym jeden dla VIP), dwóch B767-300F, siedmiu B787-8 Dreamliner (w tym jeden dla VIP), jednego Pilatusa PC-24 (VIP) oraz dwóch Iłów-76TD. Przewoźnik oczekuje na dostawę 28 samolotów: 14 airbusów A321neo oraz 14 boeingów B787-9 (+ osiem opcji).